Ai un mesaj clar?

Ascultam dimineață un podcast al lui Mihai Morar cu Teodora Mețiu, care vorbea despre limbajul secret pe care îl avem: cel al vocii noastre.

M-a pus pe gânduri ce a spus Dna. Mețiu despre un citat dintr-o scrisoare a lui Mark Twain către un prieten:

Iartă-mă, drag prieten, că ți-am scris pe lung, dar n-am avut timp să-ți scriu pe scurt!”

Fascinantă exprimare! Am avut o revelație!

De-a lungul anilor, mai ales în ultimii 10 ani, am primit foarte multe testimoniale de la colegi, șefi, cunoscuți, familie sau prieteni, despre calitatea prezentărilor pe care le fac, mai ales a celor în PowerPoint.

Comentariile se referă atât la formă, cât și la conținut. Concis și la obiect, cu elemente vizuale care completează o imagine clară a mesajului pe care vreau să-l transmit.

Evident că mă încântă astfel de comentarii, mai ales că depun mult efort exact pentru acest motiv: să fiu clar, concis, vizual.

Astăzi mi-am clarificat, însă, un lucru. De ce caut mesajul clar?

O mențiune: În limbajul vorbit nu reușesc întotdeauna să fiu concis, dar în limbajul scris reușesc de cele mai multe ori să fiu clar și la obiect. De ce?

Mă aflu deja la a patra carte și o scriu pe a cincea. Când scrii o carte de proză ai libertatea să te exprimi pe larg, pe lung cum spune Mark Twain. Am scris însă și două scenarii de film.

M-am documentat enorm de-a lungul experienței mele de „scenarist.” Cine a încercat să scrie un scenariu știe că sunt câteva elemente cheie:

  • Nu ai spațiu! Ai o limită de timp, deci este nevoie să spui cât mai mult cu cât mai puține cuvinte posibile.
  • Vizualul are prioritate față de dialog. Dacă poți exprima ceva vizual, este mult mai de impact decât vorbitul.

Mi-am dat seama că, intuitiv, folosesc aceste reguli ale scenaristului și atunci când pregătesc o prezentare pentru o audiență, indiferent că vorbim de 5 persoane sau 500. Nimeni nu are timp de istorii, iar atenția, capacitatea de concentrare, este din ce în ce mai redusă.

Câteva gânduri și recomandări din partea mea, urmare a revelațiilor mele, mai ales când este vorba de prezentări vizuale (e.g. slide-uri):

  • Folosește cât mai puține cuvinte. Concentrează-te pe mesajul cheie. Dacă este nevoie să întărești ideea, completează verbal ceea ce vrei să transmiți. Pe scurt!
  • Folosește imagini în loc de cuvinte. Cum se spune: „O imagine face cât 1000 de cuvinte.” Așa este!
  • Folosește animații și tranziții inteligente numai dacă clarifică mesajul pe care vrei să-l transmiți.
  • Folosește regula de bază din comunicare: Spui ce urmează să spui, spui ce ai de spus, recapitulezi ce ai spus. În tehnica literară și cinematografică există termenul de „foreshadowing”. O traducere liberă, dar nu foarte exactă, ar fi „prefigurare/prevestire” și se referă la tehnica prin care se sugerează evenimente viitoare sau se anticipează anumite aspecte ale poveștii. La fel este și într-o prezentare. Pregătește audiența pentru ce urmează să vină, spune-le despre ce este vorba și apoi trage concluzii.

Tu transmiți un mesaj concis, complet și pe scurt, vorbit sau scris? 

Ai un mesaj clar?

Dacă ai și alte idei, împărtășește-le.

O zi cu mult spor și creativitate!

Claudiu

Visited 8 times, 1 visit(s) today

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *