Ascultam dimineață un podcast al lui Mihai Morar cu Teodora Mețiu, care vorbea despre limbajul secret pe care îl avem: cel al vocii noastre.
M-a pus pe gânduri ce a spus Dna. Mețiu despre un citat dintr-o scrisoare a lui Mark Twain către un prieten:
„Iartă-mă, drag prieten, că ți-am scris pe lung, dar n-am avut timp să-ți scriu pe scurt!”
Fascinantă exprimare! Am avut o revelație!
De-a lungul anilor, mai ales în ultimii 10 ani, am primit foarte multe testimoniale de la colegi, șefi, cunoscuți, familie sau prieteni, despre calitatea prezentărilor pe care le fac, mai ales a celor în PowerPoint.
Comentariile se referă atât la formă, cât și la conținut. Concis și la obiect, cu elemente vizuale care completează o imagine clară a mesajului pe care vreau să-l transmit.
Evident că mă încântă astfel de comentarii, mai ales că depun mult efort exact pentru acest motiv: să fiu clar, concis, vizual.
Astăzi mi-am clarificat, însă, un lucru. De ce caut mesajul clar?
O mențiune: În limbajul vorbit nu reușesc întotdeauna să fiu concis, dar în limbajul scris reușesc de cele mai multe ori să fiu clar și la obiect. De ce?
Mă aflu deja la a patra carte și o scriu pe a cincea. Când scrii o carte de proză ai libertatea să te exprimi pe larg, pe lung cum spune Mark Twain. Am scris însă și două scenarii de film.
M-am documentat enorm de-a lungul experienței mele de „scenarist.” Cine a încercat să scrie un scenariu știe că sunt câteva elemente cheie:
- Nu ai spațiu! Ai o limită de timp, deci este nevoie să spui cât mai mult cu cât mai puține cuvinte posibile.
- Vizualul are prioritate față de dialog. Dacă poți exprima ceva vizual, este mult mai de impact decât vorbitul.
Mi-am dat seama că, intuitiv, folosesc aceste reguli ale scenaristului și atunci când pregătesc o prezentare pentru o audiență, indiferent că vorbim de 5 persoane sau 500. Nimeni nu are timp de istorii, iar atenția, capacitatea de concentrare, este din ce în ce mai redusă.
Câteva gânduri și recomandări din partea mea, urmare a revelațiilor mele, mai ales când este vorba de prezentări vizuale (e.g. slide-uri):
- Folosește cât mai puține cuvinte. Concentrează-te pe mesajul cheie. Dacă este nevoie să întărești ideea, completează verbal ceea ce vrei să transmiți. Pe scurt!
- Folosește imagini în loc de cuvinte. Cum se spune: „O imagine face cât 1000 de cuvinte.” Așa este!
- Folosește animații și tranziții inteligente numai dacă clarifică mesajul pe care vrei să-l transmiți.
- Folosește regula de bază din comunicare: Spui ce urmează să spui, spui ce ai de spus, recapitulezi ce ai spus. În tehnica literară și cinematografică există termenul de „foreshadowing”. O traducere liberă, dar nu foarte exactă, ar fi „prefigurare/prevestire” și se referă la tehnica prin care se sugerează evenimente viitoare sau se anticipează anumite aspecte ale poveștii. La fel este și într-o prezentare. Pregătește audiența pentru ce urmează să vină, spune-le despre ce este vorba și apoi trage concluzii.
Tu transmiți un mesaj concis, complet și pe scurt, vorbit sau scris?
Ai un mesaj clar?
Dacă ai și alte idei, împărtășește-le.
O zi cu mult spor și creativitate!
Claudiu